Hoe wordt er gestemd in de raad?
Volstrekte meerderheid
De raad neemt beslissingen met volstrekte meerderheid van stemmen. Dat begrip leidt soms tot verwarring. Het betekent dat meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen het voorstel moeten goedkeuren. Hoe moeten we dit begrijpen?
- Het gaat om uitgebrachte stemmen: dus raadsleden die zich onthouden of die blanco stemmen worden wel mee in aanmerking genomen om te kijken of er genoeg raadsleden aanwezig zijn om geldig te vergaderen, maar hun onthouding of blanco stem wordt niet meegerekend bij het bepalen of er genoeg ja- stemmen zijn.
- Zijn er evenveel raadsleden voor als tegen een bepaald voorstel, dan is er een staking van stemmen en is het voorstel verworpen.
Enkele voorbeelden om dit te duiden:
Stel dat er een raad is van 23 leden, dan moeten minstens 12 leden aanwezig zijn om geldig te kunnen vergaderen. Maar dat betekent niet dat er altijd 12 stemmen nodig zijn om een voorstel aan te nemen. Die 12 stemmen zijn dan enkel nodig als er effectief 22 of 23 leden aanwezig zijn en er geen onthoudingen en blanco stemmen zijn. Want pas dan heb je een meerderheid van 12/22 of 12/23.
In theorie kan 1 stem volstaan om een voorstel aan te nemen. Dat is het geval als alle andere raadsleden zich zouden onthouden en/of blanco zouden stemmen. Dan is de stemuitslag 1/1 en heeft men een “volstrekte meerderheid”.
Stel dat er 20 raadsleden aanwezig zijn en iedereen stemt geldig, dan moeten minstens 11 leden het voorstel goedkeuren. Is er 1 raadslid dat zich onthoudt, dan volstaan 10 stemmen, want met 10/19 heb je weer de vereiste meerderheid.
Mondeling
Normaal wordt er in raad mondeling gestemd. Dat betekent dat elk raadslid op zijn beurt “ja” of “nee” zegt of “zich onthoudt”. In het huishoudelijk reglement kan de raad wel bepalingen invoeren die de mondelinge stemming vervangen door een gelijkwaardige regeling. Hierbij denken we vooral aan:
- een elektronische stemming,
- een stemming bij zitten en opstaan,
- een stemming bij handopsteking.
Maar stel dat een derde van de raadsleden het vraagt, dan moet de stemming sowieso mondeling gebeuren.
De voorzitter stemt altijd als laatste, behalve bij geheime stemming. Dat betekent echter niet dat de stem van de voorzitter een ander gewicht zou hebben als er na zijn stem een staking van stemmen is. Is dat zo, dan is het voorstel gewoon verworpen. De stem van de voorzitter is dus enkel doorslaggevend als er vooraleer hij/zij stemde staking van stemmen was.
Geheime stemming
In sommige gevallen is het verplicht om geheim te stemmen, en kan er niet mondeling (of gelijkwaardig) gestemd worden. Dat is zo bij:
- de vervallenverklaring van het mandaat van gemeenteraadslid en van schepen en van het mandaat van OCMW-raadslid en van lid van het vast bureau;
- het aanwijzen van de leden van de bestuursorganen van gemeente en OCMW, en het beëindigen van dat mandaat;
- het aanwijzen van de vertegenwoordigers van de gemeente en het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen, en het beëindigen van dat mandaat;
- individuele personeelszaken.
Stemming over benoeming of voordracht van kandidaten
Specifiek bij voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten is dat er gewerkt wordt met een afzonderlijke stemming. Als de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, moeten de raadsleden opnieuw stemmen over de twee kandidaten die de meeste stemmen behaalden. Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen hadden, dan wordt enkel de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Ook bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur. Dit is dus een uitzondering op de algemene regel dat bij staking van stemmen het voorstel verworpen is.
Stemmen via fractieleiders
Er zijn nogal wat gemeenteraden (vaak de grotere besturen) waar het huishoudelijk reglement voorziet dat er per fractie gestemd wordt door de fractieleider of fractievoorzitter. Dat wordt ook toegelaten. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat vanaf het moment dat één raadslid er om vraagt er toch individueel gestemd moet worden. Uiteraard kan het stemmen per fractie ook nooit wanneer het gaat om een geheime stemming. Het grote voordeel van stemmen per fractie is dat het praktisch veel gemakkelijker is en de raad sneller afgehandeld kan worden.
Zie art. 33, 34 en 35 DLB en het antwoord van minister Somers over het stemmen via fractieleider