Elektrische deelsteps in opmars in Vlaamse steden en gemeenten
Na Brussel en Antwerpen zijn er nu ook elektrische deelsteps opgedoken in Roeselare, Oostende, Middelkerke en De Haan.
Begin maart 2019 startte In Roeselare een proefproject met 10 elektrische deelsteps van de firma Troty. De deelsteps stonden ter beschikking van de gebruiker op drie centrale plaatsen in de stad vanaf 7 uur ‘s morgens. Het concept pastte “free floating” toe waarbij de gebruikers na gebruik de deelstep mochten achterlaten op de eindbestemming. ’s Avonds om 21 uur pikte de firma de steps terug op om deze op te laden.
Het proefproject heeft in totaal zo’n zes maanden gelopen. Na afloop heeft de stad dit project geëvalueerd en werd beslist om er, voorlopig, de stekker uit te trekken. De steps werden in het begin veel gebruikt maar na verloop van tijd bleek de interesse hiervoor te zijn gedaald. Bovendien bleek door schade aan de steps en diefstal, het systeem financieel niet langer rendabel.
In Oostende zijn er sinds begin mei 2019 ook elektrische deelsteps in het straatbeeld te vinden. Hier is er geen sprake van een proefproject: Een nieuwe stedelijke verordening voor de exploitatie van deelsteps werd goedgekeurd in de gemeenteraad en de stad leverde de eerste vergunning voor het uitbaten van maar liefst 500 steps af aan het bedrijf Flash (intussen Circ). Tijdens de zomer kondigde de stad aan dat de steps een succes biljken te zijn: op topdagen worden er tussen de 2500-2700 ritten geregistreerd. Hierdoor besliste de stad om de capaciteit intussen uit te breiden naar 750 steps.
Voor de gebruiker van zo’n elektrische deelstep volstaat het om de app van de aanbieder te downloaden op de smartphone. Met die app vind hij/zij de dichtstbijzijnde step die is uitgerust met een GPS-tracker. Om de step te ontgrendelen scant de gebruiker met je smartphone de code op het stuur van de step en kan hij beginnen rijden. Eens de bestemming is bereikt kan de gebruiker de step achterlaten en de rit afsluiten in de app. Een rit kost standaard 1 euro + 0,15 eurocent per gereden minuut. Ook De Haan ging in mei van start met een proefproject met 100 elektrische deelsteps van hetzelfde bedrijf als in Oostende.
Wie twijfelt om ook een systeem van deelsteps op te starten in de eigen stad of gemeente en inspiratie zoekt voor het beleidskader en reglement, die kan alvast een kijkje nemen in het kader voor deelfietsen dat Fietsberaad samen met de centrumsteden maakte. Dit kader is bij uitbreiding ook te maken voor deelsteps. In de stad Antwerpen heeft men in het reglement voor de exploitatie van deelsystemen die uitbreiding alvast gemaakt.