Het doorbraakproject referentieregio Kempen wil een performant en betrouwbaar vervoersnetwerk in de Vervoerregio Kempen realiseren. De Kempen is een overwegend landelijke regio. Een goed en duurzaam aanbod op buurtniveau is noodzakelijk, zo kan de first en last mile van en naar het openbaarvervoernetwerk gefaciliteerd worden. Op die manier worden alternatieven geboden voor privéwagenbezit. Het doorbraakproject beoogde om systemen te voorzien om lokale vervoersnoden in te vullen en de valkuilen en knelpunten weg te werken die de match tussen die buurtgerichte vervoerssystemen en het regionale netwerk in de weg staan. De integratie tussen de initiatieven op verschillende bestuursniveaus was de inzet van het project.
- Naast het uitwerken van deze visie binnen de vervoerregio, werden binnen dit project een aantal trajecten uitgewerkt om ook het aanvullend en buurtgericht het aanbod te versterken. De focus werd daarbij gelegd op het opzetten van systemen voor buurtgerichte deelwagens. Deze moeten in de toekomst kunnen aansluiten bij de Vlaamse mobiliteitscentrale. De pilootprojecten vonden plaats in Herentals en Vorselaar.
- Daarnaast werd een regionaal bestek voor elektrische deelwagens in de markt gezet en toegekend. Een lokale communicatiecampagne werd uitgerold.
- Het doorbraaktraject ontwierp ook een praktijkgids rond de integratie van autodelen bij sociale huisvestingsprojecten .
Het doorbraakproject werd voor een groot deel gerealiseerd binnen het kader van de vervoerregio. Daarnaast werden ook de lokale besturen extra gesensibiliseerd over de noodzaak van buurtgerichte initiatieven.
Zowel de lokale besturen als team MOW van de vervoerregio zaten op één lijn rond de buurtgerichte initiatieven waardoor deze zoveel mogelijk in de lijn van de doelstellingen van de vervoerregio konden worden uitgewerkt.