De zones worden gefinancierd door :
- De dotaties van de gemeenten van de zone;
- De federale dotaties;
- De eventuele provinciale dotaties;
- De vergoedingen van de opdrachten waarvan de Koning de terugvordering machtigt;
- Diverse bronnen.
De gemeentelijke dotaties worden jaarlijks door de zoneraad bepaald, op basis van een akkoord goedgekeurd door alle betrokken gemeenteraden. Komt men niet tot een akkoord dan zal de gouverneur zelf een verdeelsleutel opleggen.
De federale dotatie bestaat uit twee onderdelen: een basisdotatie en een bijkomende dotatie. De basisdotatie houdt rekening met vijf criteria: de residentiële en actieve bevolking, de oppervlakte, het kadastraal inkomen, het belastbaar inkomen en de risico’s aanwezig op het grondgebied. De bedoeling van de bijkomende dotatie is om een aantal kosten verbonden aan de brandweerhervorming te vergoeden.
De Wet Civiele Veiligheid voorziet in de garantie dat de gemeentelijke bijdragen en de federale bijdragen in balans moeten zijn. Deze 50/50-kostenverdeling wordt omschreven als volgt:
“Zolang de verhouding tussen de middelen die voor de toepassing van deze wet worden voorzien door de gemeenten en federale overheid niet gelijk is aan één, zullen de gemeenten van een zone, samen, in reële termen niet meer bijdragen dan hun actuele bijdrage. […].”
De concrete uitvoering van dit artikel moet vastgelegd worden in een koninklijk besluit. Dit is echter tot op heden nog niet gebeurd, waardoor er zeer veel interpretatieverschillen over bestaan.
Volgens Belfius worden de hulpverleningszones voor 79% gefinancierd door de steden en gemeenten en voor 21% door de federale overheid.
De federale dotaties zijn sinds 2015 jaarlijks toegenomen. In 2015 bedroegen ze 92 miljoen euro om te stijgen naar 147 miljoen euro in 2019. Toch zijn de gemeentelijke bijdragen van verschillende besturen gestegen. Twee factoren spelen hier een rol. Het overgrote deel van de federale stijging gaat naar het opvangen van de meerkosten die worden veroorzaakt door de brandweerhervorming, waaronder het brandweerstatuut. Binnen de hulpverleningszones, en dus tussen de steden en gemeenten, is een herschikking aan de gang van de brandweerkosten.
De mogelijkheid om ook de provincies financieel te laten bijdragen aan de hulpverleningszones wordt in Vlaanderen niet toegepast.
Voor sommige van haar opdrachten kan de zoneraad beslissen om, in een retributiereglement vast te leggen, voor welke interventies zij kosten zal aanrekenen aan de begunstigde van deze interventies. Welke opdrachten hiervoor in aanmerking komen, wordt bepaald in het koninklijk besluit van 25 april 2007.