datagedreven weg.png
Provider image

Leuven gebruikt spitstechnologie (solid state lidar en modellering) om de staat van het wegdek in te schatten en dit, in combinatie met data over de rioleringen, te gebruiken om zo het onderhoud van het wegdek te sturen.

Door het jaarlijkse scannen van al onze wegen in de deelgemeenten krijgen we een zeer gedetailleerd beeld op de staat van de weg, zowel via ‘pointcloud’, als via een visualisatie hiervan, als aan de hand van foto’s. Via deze data wordt ook onmiddellijk de International Roughness Index berekend. Al deze data wordt voorzien van coördinaten en in onze GIS geïmporteerd waar we gelijkaardige data hebben over onze rioleringen (oa foto, video). Door het samennemen van deze datalagen kan er beter en impactvoller worden bepaald hoe het budget voor wegonderhoud wordt besteed.

Betrokken partijen

Intern: Studiedienst Openbare Werken, dienst databeheer, dienst beheer en onderhoud openbaar domein.

Extern: Xenomatics (scanwagens en data oplevering)

Tips

Er zijn verschillende manieren om de staat van het wegdek in te schatten. Afhankelijk van de nodige detaillering is een bepaalde techniek te verkiezen.

Dit veronderstelt een blijvend, recurrent inscannen van het wegdek.

Resultaat

  • Een efficiëntere inplanning van het wegonderhoud.
  • Een betere combinatie van de beschikbare data van weg en riolering.
  • Beter zicht op wegonderhoud (langere termijn)

Toekomstplannen

Er komt een verdere opdeling van de data per verhardingstype.

Er wordt gekeken of ook fietspaden en voetpaden op deze manier kunnen worden gescand.

Er wordt gekeken of er ipv met scanwagens kan worden gewerkt met eigen wagens (reinigingsdienst bijv.)

Praktische informatie

  • Bertram.koolen@leuven.be
  • Voor prijsmodel contacteer ons – er is gewerkt in dit project zonder subsidie