Chatbots maakt bezoekers wegwijs in Oostende

Toerisme Oostende vzw lanceerde begin maart twee chatbots.

Beide robots zijn voor iedereen toegankelijk via de chat van Facebook Messenger. Het webbureau ‘Eps & Kaas’ stond in voor de technische ontwikkeling . De toeristische chatbot ‘Odette’ assisteert bezoekers 24/7 tijdens hun bezoek aan de stad en loodst hen doorheen Oostende met een heleboel tips op maat. Daarnaast is de ‘The Crystal Ship: street art tour’ nu ook beschikbaar met een chatbot als persoonlijke gids.

De chatbot ‘Odette’ maakt gebruik van artificiële intelligentie om de vragen van gebruikers een pasklaar antwoord te bezorgen: van de leukste activiteiten om te doen met kinderen en de allernieuwste expo’s tot de lekkerste plekken om garnaalkroketten te eten en toegankelijke hotels. De chatbot wordt ontsloten via de Facebookpagina van Toerisme Oostende en op de website.

De creatie van ‘Odette’ duurde ongeveer één jaar. Eerst werd er een enorme hoeveelheid informatie gedigitaliseerd en verzameld op de website. Nadien werden alle bronnen gelinkt aan bepaalde kernwoorden en tags. De Google-tool ‘Dialogflow’ filtert alle vragen uit Facebook Messenger en laat ‘Odette’ zo efficiënt en relevant mogelijk antwoorden. Na een testperiode van enkele maanden kreeg de chatbot ‘Odette’ ook een bijhorende persoonlijkheid om het menselijk aspect te maximaliseren en ging ze online.

De chatbot blijft in verdere ontwikkeling en wordt "slimmer" naarmate ze meer vragen krijgt en dus getraind wordt om hierop te kunnen antwoorden.De chatbot is momenteel enkel beschikbaar in het Nederlands. In het najaar van 2019 leert ‘Odette’ ook Engels om de vele internationale toeristen te woord te staan.

Meer info in de nieuwsreportage van de lokale nieuwszender Focus - WTV.