In het high five-project kunnen leerlingen van de lagere scholen die zich duurzaam verplaatsen (te voet, met de fiets, met de skate) digitale munten sparen. De leerlingen hebben een polsbandje met een computerchip waarmee ze zich kunnen registreren aan de opgestelde palen in de schoolomgeving. Elke registratie levert een punt op. Elke leerling heeft ook een uniek nummer waarmee ze kunnen inloggen op het online platform. Op het online platform kunnen leerlingen, ouders, de scholen en de stad het aantal registraties opvolgen en de scores per klas, school... vergelijken. Op het platform krijgen de leerlingen ook suggesties voor de beste fietsroute naar school en een overzicht van de locaties van de high five-palen. Er staan er inmiddels 13 opgesteld in de stad.
De leerlingen worden voor het aantal registraties beloond met digitale munten waarmee ze voor allerlei beloningen kunnen sparen.
Aanleiding en doelstelling
De stad Harelbeke stelde vast dat ouders kun kinderen steeds minder te voet of met de fiets naar scholen laten gaan omdat er veel auto's in de schoolmgevingen zijn en dit brengt onveilige verkeerssituaties met zich mee. Niet alleen zorgt dit gedrag ervoor dat een vicieuze cirkel in stand gehouden wordt, de stad stelde ook vast dat de luchtkwaliteit in de schoolomgevingen hierdoor slecht is.
Met dit project wil de stad die vicieuze cirkel doorbreken door leerlingen (en hun ouders) te motiveren om zich terug meer op duurzame wijze naar school te verplaatsen om zo de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit in de schoolomgevingen te verbeteren.
De stad Harelbeke, de scholen en Aptus (de leverancier)
Investeringsproject van ongeveer 30.000 euro. Recurrente jaarlijkse kost van 10.000 euro.
Voorjaar 2018: Voorbereiding project
September 2018: Lancering project in de centrumschool, met twee pilootschooljaren waar nodige bijsturing werd gedaan
September 2020: Start in andere Harelbeekse scholen
Hindernissen & tips voor andere lokale besturen die een gelijkaardig project willen uitrollen.