Categorie
Inclusieve communicatie en positieve beeldvorming
Doelen
- De sociale realiteit vertalen en de stadsbewoners laten inleven in anderstaligen die Nederlands leren of inwoners met migratieachtergrond.
- Laagdrempelige, duidelijke en heldere informatie bieden.
Doelgroep
Alle inwoners
Beschrijving
Onder de noemer van inclusieve communicatie kunnen vele verschillende acties vallen. Zo kunnen lokale besturen laagdrempelige informatie over bijvoorbeeld kinderopvang en opvoeding aanbieden of in hun stadsmagazine verhalen opnemen van bewoners met een migratieachtergrond. Ook in tijden van de COVID-19 crisis heeft iedereen nood aan duidelijke en heldere informatie, daarmee dat de lokale besturen een cruciale rol spelen om deze communicatie, in context van meertalige diversiteit, inclusief te maken. Door informatie op een visuele en laagdrempelige manier aan te bieden worden alle inwoners bereikt en verloopt de communicatie onderling vlot.
Succesfactoren
- Aandacht voor diversiteit en meertaligheid in communicatie werkt verbindend. Er is een helder afsprakenkader tussen opdrachtgever en de uitvoerder waardoor de informatie snel doorstroomt en mensen krijgen zo ook het gevoel dat er met hen rekening wordt gehouden.
- Informele communicatie leidt tot makkelijker samenwerken in crisistijd. Dit kan via ambasadeurs, sleutelfiguren of rolmodellen.
- Door middel van doelgroepencommunicatie wordt er gezocht naar oplossingen op maat.
- Door de visuele en laagdrempelige communicatie worden alle inwoners bereikt.
Uitdagingen
- De informatie veranderde regelmatig. Het up-to-date houden van meertalige producten is een extra uitdaging en ook belasting op het uitvoerende proces.
- De correctheid van vertalingen
- Het wij-gevoel in stand houden
Deze praktijk in
.
Aalst
- In Aalst wilden ze het promomateriaal van de projecten en de communicatie vanuit de dienst naar de burger graag toegankelijker maken. Bijvoorbeeld ook de flyer van het project “Ken je stad”. Ze stapten in het leertraject voor herkenbare, begrijpelijke en toegankelijke communicatie van de VVSG waar ze tips meekregen rond onder andere helder en herkenbaar schrijven. "We vonden het belangrijk om te ontdekken wat de drempels waren voor mensen bij het lezen van deze flyer. Daarom wilden we dat de groep voor wie deze flyer bedoeld is ook input kon geven. Tijdens een conversatietafel van het project Babbelonië legden we onze flyer voor aan de groep. Met hun opmerkingen zijn we aan de slag gegaan. Sinds kort hebben we een nieuwe flyer waar we heel trots op zijn! Vandaag pluk ik nog steeds de vruchten van het leertraject in het dagdagelijkse communiceren met de Aalsterse (in)burger(aars)”
Antwerpen
- Ondersteuning toegankelijke communicatie in coronacrisis
- Contact: info@antwerpen.be
Asse
- Doelgroepencommunicatie: De gemeente Asse licht de Coronamaatregelen toe en richt zich daarbij specifiek op inwoners die een levensbeschouwelijk feest vieren, zoals de Ramadan, Christelijk en Orthodox Pasen, en Pesach.
- Contact: info@asse.be
Geeraardsbergen
- Laagdrempelige communicatie vaccinatiecentrum
- Contact: info@geraardsbergen.be
Genk
- Rolmodellen inclusieve communicatie COVID-19: De stad Genk zet vijftien rolmodellen in om twijfelaars te overtuigen om zich toch te laten vaccineren. Dit zijn bekende Genkenaren uit verschillende doelgroepen, die op affiches prijken terwijl ze zich laten vaccineren.
- Contact: info@genk.be
Gent
- Influencers:een Gentse rapper & jeugdwerker maakt op vraag van jeugddienst filmpje over de Corona-maatregelen, om te verspreiden op sociale media.Op die manier hoopt de stad dat de boodschap ook aanslaat bij jongeren.
- Contact: jeugddienst@stad.gent
-
Laagdrempelige communicatie in kinderopvang Tierlantuin
Tierlantuin wil voor de ouders een partner zijn in de opvoeding. Ouders zijn op elk moment van de dag welkom. ’s Morgens is er koffie voor al wie wil. Bij het afhalen blijven veel moeders en vaders gezellig nog wat spelen in de leefgroep. Nieuwe ouders komen samen met hun kind wennen. Begeleiders nemen de slaap-, eet- en troostgewoonten van thuis zo veel mogelijk over. Alle communicatie gebeurt op maat van de ouders, eventueel in de thuistaal, soms met de hulp van tolken. Alle schriftelijke communicatie, zoals het reglement, inschrijvingsformulieren en informatiefolders, is ofwel in verschillende talen opgesteld, ofwel in eenvoudig Nederlands met pictogrammen of foto’s.
-
Contact: kdv.tierlantuin@stad.gent
-
Maasmechelen
- Doelgroepencommunicatie: In Maasmechelen greep de dienst Samenleven de Coronacrisis aan om per doelgroep hun communicatiekanalen en -personen op te lijsten, en een analyse te maken van de doelgroepen per wijk (leeftijd, afkomst, armoede...).
Merchtem
- Visuele en laagdrempelinge infobrochure over opvoeding: Er is een infobrochure opvoeden en opgroeien uitgegeven, waarin praktische informatie op heldere wijze, met ondersteuning van pictogrammen, staat uitgelegd. Met deze infobrochure, die tot stand kwam in samenwerking met Infano, de gemeentelijke integratiedienst en ervaringsdeskundige Nafiz Alwaheidi, probeert het Huis van het kind een antwoord te geven op vragen over opvoeden en opgroeien en/of door te verwijzen naar de juiste organisaties.
Mol
- Doelgroepencommunicatie: Molse kinderen en jongeren maakten de afgelopen dagen in samenwerking met het gemeentebestuur een leuk filmpje over de coronarichtlijnen die gelden tijdens de ramadan. De moskeeën en de jongeren verspreidden het filmpje ook via hun achterban.
Sint-Niklaas
- Vaccinatieambassadeurs: Dit zijn geëngageerde inwoners en/of mensen die in Sint-Niklaas werken, die binnen hun netwerk in dialoog willen gaan over de vaccinatie tegen Covid-19.
- Contact: info@sint-niklaas.be
Beleidsdomeinen
- Communicatie
- Levensbeschouwing
- Integratie
- Onderwijs
- Ontmoeting
- Participatie, Jeugd, Kinderopvang
Staat jouw praktijk nog niet in de databank? Vul dan deze fiche in.
Deze databank bouwen we samen met jullie! Wil je een wijziging, foto, update of opmerking doorgeven? Mail samenleven@vvsg.be.